Autolla ympäri Kroatiaa

Reissailimme viime viikon Kroatiaa ristiin rastiin autolla. Haluan jakaa tämän mahtavan kokemuksen myös teidän kanssa, vaikka matkustelu ei kuulukaan blogini vakioaiheisiin. Reissua suunnitellessa etsin paljon tietoa ja kokemuksia Kroatiassa autolla matkustamisesta, mutta kovinkaan paljon tekstejä aiheesta ei löytynyt. Toivottavasti tämä auttaa edes jotakuta matkan suunnittelussa tai antaa inspiraatiota nähdä Kroatiaa muualtakin kuin turistikohteista. :)

Zagreb

Meillä oli lennot pääkaupunkiin Zagrebiin, jossa meitä odotti vuokra-auto valmiina. Vietimme muutamat ensimmäiset päivät Zagrebissa ja sen jälkeen lähdimme suunnistamaan Plitvicen kansallispuistoa kohti. Yövyimme Otocac-nimisessä pienessä kaupungissa pienessä hotellissa. Aamulla taas jatkoimme matkaa kohti rannikkoa ja Rijekaa. Tämä välimatka vuoristoteitä pitkin häkellyttävälle rannikolle oli mieleenpainuvin! Haukoimme henkeä moneen otteeseen, koska maisemat olivat niin uskomattomia. Rijekassa vietimme myös kaksi yötä. Toisena päivänä teimme matkan Kroatian suurimmalle saarelle nimeltään Krk. Kävimme päiväkahvilla Baska -nimisessä pikkukaupungissa Krk-saaren eteläosassa. Oli sitten sympaattinen kaupunki, jossa oli myös aivan uskomattomat maisemat. Rijekasta suuntasimme vielä viimeiseksi yöksi takaisin Zagrebiin. Rijeka-Zareb -väli oli koko matkan moottoritietä ja oli melko puuduttava ajaa. Matka kesti pari tuntia. Näin jälkikäteen ajatellen olisi voinut tässäkin kohtaa valita pikkutiet, mutta aikaa olisi varmastikin kulunut rutkasti enemmän.

Emme mieheni kanssa ole aikaisemmin matkustelleet kovinkaan paljoa. Nyt päätimme oikein heittäytyä villeiksi ja vuokrata Kroatiasta auton ja lähteä tutkimaan maata eri puolilta. Ajankohta oli sopiva meille kokemattomille ulkomailla ensimmäistä kertaa autoileville, sillä pahimmat turistisesonkiajat oli jo ohi. Täytyy kyllä sanoa, että tämän reissun jälkeen suosittelen auton vuokraamista kaikille erittäin lämpimästi!

Zagrebista

Kroatiassa autolla ajo oli helppoa ja vaivatonta. Tiet olivat hyväkuntoisia ja opasteet selkeät. Myös vuoristoreitit olivat yllättävänkin turvallisia ja hyviä ajaa (vaikka meillä olikin pienet ennakkoluulot näitä kohtaan etukäteen ;) ).

Matkalla Rijekaan

Hotellit varasimme jo etukäteen Hotels.com -sivustolta niillä ehdoilla, että auton saisi näppärästi ja mieluusti ilmaiseksi hotellin parkkipaikalle. Varsinkin näin off-sesonkina parkkeeraus onnistui erittäin näppärästi. Jokaisessa hotellissamme oli vähintään muutama ilmainen parkkipaikka varattuna asiakkaille. Kuumimpana sesonkiaikana auton ilmaiseksi parkkeeraaminen saattaa tuottaa ongelmia.

Kroatiassa suurimmilla moottoriteillä on käytössä tietulli. Jännitimme hieman näitä etukäteen, sillä kummallakaan meistä ei ollut aikaisempaa kokemusta siitä miten tulee toimia. Loppuviimein kaikki sujui oikein näppärästi. Tietullin alkupisteestä otetaan automaatista lippu (aivan kuin parkkihalleissa) ja poistuessa tieltä tietulli maksetaan maksupisteessä. Näissä pisteissä oli virkailija ottamassa lipun ja rahat vastaan ja kertomassa paljonko tietullia täytyy maksaa. Matkalla Zagrebista Karlovaciin tietullia kertyi noin 19 kunaa, eli noin 2,5 € ja paluumatkalla Rijekasta Zarebiin tietullia kertyi noin 70 kunaa, eli n. 10 €. Lisäksi matkallamme Rijekasta Krk-saarelle osui tiellemme myös yksi siltamaksu, joka oli 35 kunaa, eli noin 5 €. Olimme varanneet käteistä näitä maksuja varten helppouden vuoksi, vaikka luottokortillakin maksu olisi onnistunut maksaa.

Yhden iltapäivän vietimme kierrellen Plitvicen kansallispuistoa keski-Kroatiassa. Kansallispuisto oli huikea kokemus! Valtavat vesiputoukset olivat pysäyttäviä ja turkoosi, läpinäkyvä vesi oli upea näky. Mieheni sanoi puolessa välissä matkaa "Voitaisiinko nyt vain kävellä hetken aikaa ilman, että tarvitsee jokaista kiveä kuvata.. :D "

Plitvicen kansallispuisto

Krk:n saarella sijaitseva Baskan kaupunki vei meidän molempien sydämet. Varsinkin nyt kun turistisesonki oli ohi, kaupunki oli erittäin aavemaisen kaunis. Muutama kahvila oli rannassa auki, jossa harvat paikalliset istuskelivat nauttien aamukahviaan. Turisteille tarkoitetut kaupat ja kojut olivat kiinni ja pienen rantakaupungin kauneus pääsi oikeuksiinsa!

Vielä loppuun muutama vinkki autonvuokraukseen Kroatiassa:

• Vuokrasimme auton Autoeuropen nettisivujen kautta, joka laskee halvimman mahdollisen vuokra-auton haluamien vaatimusten mukaisesti. Halvimmaksi vuokrafirmaksi osoittautui Fleet, josta saimme Skoda Fabian käyttöömme viikoksi noin 70 €:lla + bensat (meillä meni n. 60 € 700 kilometrin matkalla).
  • Meille tuli yllätyksenä, että vuokra-firma halusi varauksen luottokortilta, jos jotain sattuu. Varauksen summa oli niin suuri, että luottokorteillemme asetetut luottorajat tulivat vastaan, eikä korteiltamme pystynyt näin suurta varausta ottamaan. Meidän täytyi ottaa 60 €:n suuruinen täysvakuutus autollemme, että luottokortilta otettavaa varauksen summaa pystyi ratkaisevasti laskemaan ja vuokraus onnistui. Huh, tässä kohtaa meinasi vähän tulla hiki, mutta onneksi kaikki lopulta meni hyvin. Siinä sitä olisikin oltu, jos vuokraus ei olisikaan onnistunut ja hotellit olivat varattuina pitkin Kroatiaa. Kannattaa siis tarkistaa, ottaako vuokrafirma tällaisia varauksia vuokrausta vastaan.

Toivottavasti tästä on jollekin hyötyä, joka suunnittelee reissua Kroatiaan! :)

<3: Santtu

2 kommenttia

1. Ihanan näköistä! Tarkoitus olisi itsekin lähteä jossain vaiheessa samoille huudeille ajelemaan, joten tätä oli kiva lukea. Me tykätään kovasti roadtripeistä ja ollaan vuokrattu aina auto jostain kansainvälisestä firmasta, usein Autoeuropen kautta. Ei olla törmätty tuollaisiin varauksiin luottokorteilta. Hyvä, että saitte sen kuintenkin järjestymään, vaikka olikin varmasti ikävä ylläri.

1. Kiitos Elina! Oli kyllä niin mahtavia maisemia noilla seuduilla, että innolla jo suunnitellaan uutta matkaa. :) Onkohan tuo varausjuttu ainoastaan tuon Fleetin oma juttu, kun en ole noista varaussummista lukenut mistään matkablogistakaan..

Piristät päivääni kommentillasi! Kiitos jo etukäteen! :)