Ohje: Helppo virkattu siksak-vauvanpeitto

Kiitos kommenteista viimeisimpään postaukseen. :) Tässä tulee ohje virkattuun vauvapeittoon siksak-kuviolla. Kuvio ei ole omakeksimäni, vaan vanhaa perua ja jäänyt jostakin netin syövereistä kummittelemaan takaraivoon.

Lanka: Drops Alpaca, kaksinkertaisena
Menekki: 8 kerää (yhdessä kerässä 50 g)
Koukku: 5 mm
Mitat: leveys n. 1 m, pituus n. 80 cm



Yhdessä kuviossa on 13 silmukkaa, joten jos haluat soveltaa peiton leveyttä, huolehdi että aloitussilmukkamäärä on jaollinen 13 silmukalla. Ylemmässä kuviokaaviossa kaksi kuviota (=26 silmukkaa) selvyyden vuoksi.

1. Aloita tekemällä 117 ketjusilmukkaa. Rivi alkaa aina kolmella ketjusilmukalla, joka muodostaa ensimmäisen pylvään riville. (Ensimmäinen pylväsrivi jatkuu siis ketjusilmukoiden jälkeen suoraan 117 + 3 kjs, josta jatketaan takaisinpäin pylväillä.)

2. Jatka tekemällä neljä pylvästä jokaiseen ketjusilmukkaan. Seuraavissa kuviossa pylväitä tehdään aina viisi, sillä ensimmäisessä kuviossa ensimmäisen pylvään muodostaa kolme ketjusilmukkaa.

3. Kuudenteen ketjusilmukkaan tehdään kolme pylvästä samaan silmukkaan. Tämä kohta muodostaa aina kuviossa "huipun". Tämän jälkeen taas jatketaan viisi pylvästä normaalisti.

4.-6. Viiden pylvään jälkeen kuudes ja seitsemäs ketjusilmukka hypätään yli ja tämän jälkeen kahdeksannesta ketjusilmukasta eteenpäin jatketaan taas tekemällä viisi pylvästä. Tämä kohta muodostaa kuvion v-muodon.

Kuvioa jatketaan toistamalla vuoroitellen huippuja ja v-kuvioita rivin loppuun asti. 

7.-8. Kun saavutaan rivin loppua kohden, tehdään viimeiseksi myös viisi pylvästä. Näin reuna jää ikään kuin yhtä pylvästä vajaaksi ja reunasta tulee sahalaitainen. 


Hyvä muistisääntö tehdessä on se, että tehdään aina viisi pylvästä ja sitten joko huipuissa lisätään tai v-kuvioissa hypätään ylitse. 





Laittakaas kysymyksiä tulemaan, jos jäi epäselvyyksiä! :)

<3: Santtu

12 kommenttia

  1. SUUR-KIITOS tästä selkeästä ohjeesta! Yritin turhaan saada tolkkua englannin kielisistä vastaavista ohjeista, ja olin jo menettää toivon, ettei tätä pääse tekemään... Nyt on jo hyvässä vauhdissa peitto :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mahtava kuulla! Kiva, että ohje oli hyödyksi. Jos haluat, voit lähettää mulle s-postiin peitosta kuvan, niin voin sen julkaista täällä. :)

      Poista
  2. Tosi selkeä ohje..kiitos siitä.taidankin tehdä tällä tyylillä torkkupeiton jämälangoista

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva kuulla, kiitos! :) Jämälangoista tulee varmasti myös upea peitto. :)

      Poista
  3. Kaunis! Mulla onkin ollut mielessä tehdä tällainen peitto. No nyt ei tarvitsekaan lähteä laskeskelemaan ja miettimään itse silmukkamääriä yms, kun löysin tämän postauksesi. Kiitos selkeästä ohjeesta :)

    Blogisi on ihanan pirtsakka, jään lukijaksi!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kauniista sanoistasi! Tervetuloa seurailemaan mitä täältä kulloinkin valmistuu ja tsemppiä virkkuu-urakkaan! ;)

      Poista
  4. Hei ja kiitos kivasta ohjeesta! Työni tuntuu hyppivän riviltä toiselle enkä pääse laskien perille missä mättää. Tuleeko kolme pylvästä aina aiemman triplan toiseen väliin vai vuorotteleeko tämä riveittäin? Toivottavasti saat kiinni mitä tarkoitan :)

    Kiitos etukäteen!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei! Kolmen pylväsrykelmä tehdään aina edellisen kerroksen kolmen rykelmän keskimmäiseen silmukkaan. Eli tämä silmukka muodostuu ikään kuin tämän keskimmäisen pylvään oikealle puolelle. Jos katsot tuota kuvakollaasin kuvaa nro. 3, tämä keskimmäinen silmukka on ihan tuossa etusormeni keskikohdassa. Auttoiko yhtään? :)

      Poista
  5. Kiitos ihanasta ohjeesta! Aloittelijallekin ohjeesi selventi hyvin, kuinka siksak-kuvio saadaan tehtyä :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Karoliina, kiva että ohjeesta oli hyötyä! :)

      Poista
  6. Kiitti ihanan helpost ohjeest👍aukes iha heti ja saman tien läht torkkupeitto tulemaan😀thank you😊

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hienoa, että ohjeesta oli hyötyöä! :)

      Poista

Piristät päivääni kommentillasi! Kiitos jo etukäteen! :)